Inköpet av denna Klippo gjorde jag av en medlem i en Facebook grupp.

Klipparens historia då klipparen köptes ny ca -77. Där den vårdades och fick stå inomhus till ca 90-talet, Då ställdes den ut då en ny Stiga införskaffades. Där efter har denna Klippo stått utomhus i alla väder. Tills 2025 då den skickades på pall från landsbygden Hindås upp till Ösmo, för en rejäl upplyftning. Klippo`n lades upp i denna grupp i frågan om det är något att spara, då några medlemmar skrev att det är bättre att lämna in den på tipp. Samtidigt det började klia i mina fingrar och såg mer att ”ju äldre och ju risigare desto mer kliar det i fingrarna”

Helheten

Översikts bild av en 48 åring som stått utomhus i ca 35 år.

Ljuddämparen

Ljuddämparen är lika spröd som kexchoklad men ändå sitter de 3 bultarna kvar in i blocket.

Fälgarna

Alla 3 fälgarna i metall är sönderrostade, Höger drivhjul är av aluminium och där sitter färgen kvar.

Framaxel vänster

Öppna rullager är inte den bästa installationen från fabrik. I alla fall inte på en gräsklippare som rör sig bland damm och smutsig miljö.

Remdrivet

En enkel lösning av Klippo´s första remdrivna självgångare, En axel ut från motorn med en kil remskiva som sedan går runt drivhjulen som i sin tur rullar mot 2 kull lager varav det övre lagret är ”spännaren”

Motorn

Vatten/snö och fukt har tagit ut sin fulla rätt på delarna tillverkade av metall, medans aluminiumets utsida ser ut som nytt.